Bashir of the BBC was tricked into an interview with Princess Diana

Bashir of the BBC was tricked into an interview with Princess Diana


Tim Graham/Corbis via Getty Images

An independent ask It has been found that the British Broadcasting Corporation (BBC) has “failed to meet its high standards of integrity and transparency”, and reporter Martin Bashir has acted in a “deceptive” manner to ensure his 1995 explosive interview With Princess Diana.

This famous Panorama Interview This was the first time that members of the royal family talked frankly about their lives, and Diana did not flinch at all.

She said that the royal life put her into a situation of gluttony and self-harm. No one in the royal family helped her, but instead abandoned her behavior and branded her “unstable”. She admitted to having an affair with riding coach James Hewitt. When she talked about the long-term relationship between Prince Charles and Camilla Parker-Bowles, her estranged husband, she once famously said: “There are three of us in this marriage. So it’s a bit squeezed.

She also expressed doubts about Charles’s ability as king, and doubted whether she would become the queen of the country, and said that she would “want to be the queen of people’s hearts.”

More than 20 million people watched the consequences of this interview, which was stable In the eyes of the world, Diana is a victim of injustice in an autocratic monarchy. torpedo The public opinion of the royal family, especially the Charles royal family. And, shortly after the broadcast, the Queen ordered Charles and Diana, who had been separated for more than two years, to officially divorce.

But when November 2, 2020A few weeks before the 25th anniversary of the interview, the Daily Mail published a letter from Diana’s brother Charles Spencer, 9th Earl Spencer, accusing BBC The company’s “absolutely dishonest” and unethical behind-the-scenes tactics to ensure interviews.

After giving a public speech, the BBC launched an independent investigation into the interview.

Anwar Hussein/WireImage/Getty Images/via

Earl Spencer and his nephews Prince William and Prince Harry followed the coffin of Diana, Princess of Wales, at the funeral on September 6, 1997.

According to this inquiry, the results of the investigation were announced on Thursday. Bashir “deceived” Earl Spencer with false information in order to obtain an introduction to his royal sister, and then he used the sister to allow her to agree to an interview. Then, when this information was first exposed, the British Broadcasting Corporation (BBC) ” [Bashir] To ensure the appropriateness of the interview and the methods he used. “

In order to win the trust of Earl Spencer, Bashir “commissioned” an unsuspecting BBC graphic artist to produce bank documents, which seemed to indicate that his former employee had been paid by a newspaper group. The report also pointed out that Bashir created another bank statement, which seems to indicate that Diana’s current two senior assistants are being paid by the same newspaper group (meaning these payments are for the sale of private information to tabloids). After the meeting, Bashir showed these documents to Earl Spencer, and then he introduced the reporter to his royal sister.

The former judge, Lord Dyson, who conducted the investigation, wrote: “By contacting Princess Diana in this way, Mr. Bashir persuaded her to agree to an interview.”

Dyson Survey/BBC/Pass

An interviewer said that shortly after the interview was first aired, the graphic designer who made the forged documents got in touch with senior BBC managers about how to use the documents. The Guardian’s Story Released on April 8, 1996-in Sent on sunday News broke out that forged documents existed and accused the BBC of conducting “secret, cunning and misleading exercises” to ensure the safety of the interview.

The BBC conducted an internal investigation at the time and eventually cleared Bashir and Panorama, Found that the document “never” was used to get the princess to agree to an interview.

But Lord Dyson in his report description The internal investigation of the British Broadcasting Corporation (BBC) showed that it was “seriously ineffective”. He said that Bashir repeatedly lied to his superiors about the circumstances under which he was interviewed, and in many other respects, the BBC did not interview Earl Spencer, but “accepted Mr. Bashir. The statement given to them is true.”

Lord Dyson said: “I am very satisfied that the BBC covered up in its news log the fact that it was able to determine how Bashir was interviewed.”

The interview itself was conducted in secret; the Palace Press Relations Team did not know this until it was recorded, and only a small part of the BBC knew of its existence until Panorama The broadcast time of the episode has been set. (This Chairman of the British Broadcasting Corporation At the time, it was reported that Marmaduke Hussey was “very dissatisfied” with the network’s executives without telling him the plan in advance. )

The time of the interview is also very important.In her biography Queen Elizabeth: The life of a modern monarch, Historian Sally Bedell Smith wrote that Diana “quite deliberately” waited until Prince Charles’ birthday on November 14 to inform the palace that she would be present. Panorama -The interview itself was broadcast on November 20, the 48th anniversary of the birth of the Queen and Prince Philip.

Despite the “deceptive” behind-the-scenes operations, Lord Dyson concluded that when Diana was first introduced to Bashir, he was still “enthusiastic about the idea of ??TV interviews” and “may have agreed to accept anyone’s advice.” Interviewing an experienced and reputable journalist, even under the intervention of Mr. Bashir, she is full of confidence. “

Lord Dyson said: “Regardless of her future reservations, Princess Diana is happy with the interview at the time.”

in a statement, Bashir (Bashir), retires from the position of Religious Editor of the BBC last week, Apologized for the forged documents, but insisted that the documents “have nothing to do with Princess Diana’s personal choice for the interview.” He also provided Diana’s handwritten notes to the investigation, saying that he did not produce any of her “documents,” Also did not provide[n] Any information I didn’t realize before. “

Dyson Survey/BBC/Pass

The current chairman of the BBC, Richard Sharp, said that the company “accepted” the report’s findings “unreservedly,” and current director-general Tim Davie also expressed this. view.

David said: “Although the report points out that Diana, Princess of Wales, is keen to be interviewed by the BBC, it is clear that the process of ensuring that the interview falls far short of the audience’s expectations.” “Although today’s BBC The company has better processes and procedures, but the processes and procedures that existed at the time should have prevented the security of interviews in this way.”

“Although the BBC cannot turn back the clock after a quarter of a century, we can make a full and unconditional apology. The BBC provided this today.”

The BBC reported that the company has sent personal letters of apology to Diana’s sons, Prince William, Duke of Cambridge and Prince Harry, Duke of Sussex, and Doyle Spencer.

On Thursday, Earl Spencer said that he believed that if her sister disagreed with Bashir’s interview, his sister might still be alive, and said that Diana’s reporting strategy convinced her that she could not believe her surroundings. People.

He said that Bashir was “very good at deepening people’s worries”, giving the impression that he “will save you in a difficult and dangerous world.”

“She didn’t know who to trust. In the end, when she died two years later, she didn’t have any form of real protection.”

Source link

More to explorer

Understanding Key Factors in Accidents

Pedestrian Safety Statistics Pedestrian safety is an urgent concern worldwide, with over 1.3 million people dying in traffic accidents annually. Pedestrians account